
Zastanawiasz się czym jest copywriting? Tak naprawdę to stosunkowo nowy zawód. Pojawił się wraz z pojawieniem się profesjonalnej reklamy, czyli w XX wieku. Jednak wciąż jest to niedoceniany zawód. Niektórym osobom wydaje się, że napisanie tekstu w domowym zaciszu to sprawa łatwa, prosta i przyjemna. Jednak zawód ten skrywa wiele tajemnic, o których wiedzą tylko sami copywriterzy. Godziny siedzenia przed laptopem, brak motywacji i natchnienia. To tylko kilka wyzwań z którymi musi sobie radzić copywriter na co dzień. Dlatego warto poznać ten zawód bliżej. Tym bardziej, że coraz więcej firm poszukuje dobrych tekściarzy. Czym więc dokładnie zajmuje się copywriter? Jakie cechy powinien mieć kandydat do tego zawodu? I wreszcie, ile zarabia copywriter? Oto kilka słów na ten temat.
Czym zajmuje się copywriter?
To jedno z tych pytań, na które chciałbyś dziś poznać odpowiedź. Zanim jednak przejdziemy do tego czym taka osoba się zajmuje, poznajmy na początku kim jest copywriter. To jak już wiemy bardzo młody zawód. Dla wielu osób zupełnie nieznany i niedoceniany. Wydaje się bowiem, że pisanie tekstów to nic trudnego. Tak, bo copywriter zajmuje się właśnie tworzeniem treści. Jednak sama nazwa zawodu wielu osobom kojarzy się raczej z kopiowaniem czy przepisywaniem tekstów innych niż pisaniem. Ale to już skutek braku odpowiednika nazwy w języku polskim. Zatem, nie, copywriter nie zajmuje się kopiowaniem. Wręcz przeciwnie, to on tworzy treści. Własne, autorskie i dopasowane do konkretnych wytycznych.
Taka osoba tworzy teksty i slogany wykorzystywane w reklamie. Ale to nie wszystko. Często też tworzy spoty reklamowe czy redaguje teksty. Jednak tak naprawdę to jedynie ułamek tego, czym zajmuje się copywriter. Oprócz tego bardzo często tworzy hasła reklamowe, pisze treści na strony internetowe, opisy produktów do sklepów internetowych itd. Jednak to nadal nie wszystko. Dobry copywriter tworzy także artykuły o różnej tematyce. Mogą to być lekkie teksty na bloga albo artykuły eksperckie. Generalnie można powiedzieć, że copywriting polega na tworzeniu tekstów z zakresu reklamy, marketingu, prasy i wszędzie tam, gdzie potrzebne są treści reklamowe. Jak widać więc, praca copywritera obejmuje szerokie spektrum treści. Dlatego tylko z pozoru wydaje się łatwa.
Poza tym nie każdy wie, że samo napisanie tekstu to jeszcze nie wszystko. Oprócz tworzenia, taki tekst musi także spełniać wymagania SEO. Dzięki temu jego tekst wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce i zwiększa ruch na stronie. Oczywiście mówimy tu o dobrych tekstach, które niosą konkretny przekaz dla odbiorcy. Dziś SEO copywriter nie zajmuje się upychaniem na siłę słów kluczowych, a tworzeniem merytorycznych treści. Bo dziś najważniejszy jest przekaz. Dlatego przede wszystkim poszukiwane są osoby, które nie tylko potrafią pisać, ale znają się na content marketingu. Czy zatem każdy może zostać copywriterem?
Cechy idealnego copywritera
Już mniej więcej wiemy czym się zajmuje copywriter. Teraz warto zastanowić się czy każdy może nim być. Jak w każdym zawodzie, także i w tym potrzebna jest pasja. Bez niej można zapomnieć o tym, aby zostać copywriterem. Dlaczego? W końcu w innych zawodach najczęściej chodzi o pieniądze, zatem czy tu finanse nie są ważne. Oczywiście że są. Jednak, jeśli nie masz zacięcia pisarskiego, nawet największe pieniądze nie dadzą Ci satysfakcji z pracy. Szybko może okazać się, że bez pasji tworzenia nie dasz rady dalej iść tą drogą kariery.
Copywriting to tworzenie tekstów oryginalnych, ciekawych i angażujących. Ich celem jest zwrócenie uwagi odbiorców i zainteresowanie. Jeśli tego nie ma, trudno mówić o dobrym copywritingu. Zatem, idealny copywriter to kto? Osoba pracująca w zawodzie copywritera powinna mieć na pewno łatwość wyrażania myśli i tzw. „lekkie pióro”. Nic dziwnego, w końcu słowo to jego narzędzie pracy. Poza tym taka osoba powinna doskonale znać język, w którym tworzone są treści. Trudno wyobrazić sobie osobę tworzącą teksty reklamowe czy artykuły blogowe, która nie potrafi sprawie używać języka. Tego typu treści powinny przekazywać w sposób jasny i zrozumiały treść, aby odbiorca nie miał wątpliwości czego dotyczą i o czym są.
Oprócz tego copywriter powinien być osobą kreatywną. Powinien wiedzieć jak ważna jest siła perswazji, jakich słów użyć, aby osiągnąć cel. Dlatego osoby wykazujące się ogromną kreatywnością mogą liczyć na atrakcyjne zlecenia. osoba tworząca teksty powinna też znać psychologię i mieć wiedzę z zakresu marketingu. Połączenie tych cech sprawia, że potencjalny klient faktycznie odczyta przekaz, który niesie dany tekst sprzedażowy. Bo umiejętność poznania potrzeb klienta i przekazanie mu w formie tekstu marketingowego tego, o czym marzy jest tu kluczowe.
Poza tym taka osoba powinna także mieć doświadczenie i praktykę w zawodzie. I tu nawet lekkość w wyrażaniu myśli nie pomoże, jeśli nie znasz zasad tworzenia treści. I jeszcze jedna ważna cecha. taka osoba powinna potrafi szybko wyszukiwać przydatne informacje. Copywriting polega przecież na pisaniu treści z różnych branż. Dlatego trudno sobie wyobrazić, aby nawet najlepszy copywriter znał się na wszystkim. Stąd szybkość dotarcia do wiarygodnych źródeł jest tu kluczowa. W tej pracy przydatna jest także znajomość języków obcych. Zwłaszcza, gdy planujemy pisać nie tylko w języku polskim. I na koniec coś jeszcze. Profesjonalny copywriter potrafi dopasować styl do oczekiwań odbiorcy. Stworzenie wzoru klienta i dostosowanie tekstu do niego to bardzo ważna i niesamowicie przydatna cecha w tej pracy. Czy kandydat na copywritera powinien wszystkie te cechy posiadać? Jeśli chcesz być najlepszym, raczej tak.
Zarobki copywritera w Polsce
Już wiemy, że copywriter to osoba, która zajmuje się tworzeniem treści na zamówienie. Czy jednak może liczyć na wysokie zarobki w naszym kraju? To zależy. Bo tak naprawdę trudno jest jednoznacznie powiedzieć, że zarabia tyle i tyle. Wszystko zależy od formy pracy i jego portfolio. Szukając pracy w agencjach marketingowych raczej nikt nie poprosi o Twoje CV, a efekty pracy, czyli portfolio. To ono stanowi o jakości treści, które tworzysz. Dzięki temu takie firmy wiedzą, czy właśnie Ciebie szukają do swojego zespołu. A jakie możliwości pracy ma copywriter? Okazuje się, że spore. Nie tylko może pracować na etacie, ale także w domowym zaciszu.
Praca jako freelancer oznacza, że sam sobie jesteś szefem i od Ciebie zależy, kiedy zaczynasz pracę i kiedy ją kończysz. Co prawda to jedynie teoria, ale miło jest o sobie w ten sposób pomyśleć. A jak kształtują się zarobki w tej branży? To jedna z najważniejszych kwestii w tym temacie. Wszystko zależy od tego jak pracuje taka osoba i jakie ma doświadczenie w pracy. Osoby, które dopiero zaczynają przygodę z pisaniem zarabiają mniej niż doświadczeni koledzy po fachu. Dlatego student dorabiający między zajęciami raczej nie zarobi tyle co doświadczony content writer czy copywriter SEO.
Ważna jest także forma zatrudnienia. Przyjmuje się, że średnio osób zatrudnione na umowie o pracę miesięcznie mogą zarobić ok 3000 zł netto. Jeśli jednak pracuje na podstawie umowy o dzieło, zarobki te wahają się od 1000 zł do 4000 zł netto. Istnieje jeszcze inna forma rozliczania, czyli za znormalizowaną stronę. Zwykle jako podstawę rozliczenia przyjmuje się 1000 znaków ze spacjami. I to na tej podstawie wyliczane jest wynagrodzenie copywritera. Jednak to nadal nie wszystko. Oczywistym jest, że tekst tekstowi nierówny. Dlatego też inne stawki są przewidziane dla prostych tekstów zapleczowych czy preclowych, a inne dla artykułów sponsorowanych. Poza tym często wpływ na zarobki ma budżet zleceniodawcy, który ma chyba największy wpływ na zarobki copywritera. Dlatego trudno jest jednoznacznie określić, ile taka osoba zarabia.